اخبار

الأربعاء، ٢٠ يونيو ٢٠٠٧

الحقونااااااا بقى


جميل قوى اللى بيحصل ده والله .. جايز أكون هاتكلم عن حاجة قديمة بس انا سمعت عن الموضوع ده من فترة إنما انا لسة شايفه بعينى امبارح .. عارفين طبعا مسابقة ملكة جمال مصر بالصلا ع النبى .. ومادام عارفين مسابقة ملكة جمال مصر يبقوا طبعا عارفين مسابقة ملك جمال مصر بالصلا ع النبى برضه .. ومادام العريس هيتجوز يبقى العروسة هتتجوز ..فيه بعض ناس حااااااااقدين عايزين يبوَّظوا سُمعة المسابقة العظيمة دى اللى هتختار لنا البنت القدوة والولد القدوة .. الاتنين اللى هيشيلوا عَلـَم مصر ويتحزِّموا بيه فى أعرق المسابقات العالمية
الأب والأم شافوا صورة بنتهم ع المجلة فى المسابقة وهيه لا مؤاخذة استغفر الله العظيم يعنى كاشفة شعرها .. العِرْق المصرى الحِمِش اتنفض فى الراجل وقال ازاى بنتى تكشف شعرها والموضوع كِبِر وراحوا عند الحاج وائل الإبراشى فى دريم
الصراحة وائل ما اتأخرش .. جاب الناس كلهم اللى لا مؤاخذة استغفر الله العظيم بناتهم كشفوا شعرهم غصبن عنهم فى المسابقة..والناس التانيين اللى أشرف مِ الشرف وعُمْر شعرهم ما اتكشف على حد .. وكمان جاب واحد اسم الله على جمال أمه كان مرشح ضمن ملوك جمال مصر.. لو وصفتلكوا ثقافته وللا أخلاقه وللا دينه وللا احترامه للقاعدين مش هتصدقوا .. مصر دى عظيمة يا ناس
بدأ الراجل المصدوم يحكى ازاى بنته ربة الصون والعفاف صرف عليها حوالى 50 ألف عشان الإعداد ومامتها سابت ولادها اللى فى الثانوية وقعدت مع بنتها فى شقة مفروشة مخصوص ليها عشان الإعداد..طبعا ما هو ده اسمه إعداد البنية التحتية .. وازاى مامتها علمتها وقالت لها اوعى يا بنتى حد يقول لك اكشفى شعرك .. مايوهات ماشى .. بيكينى عادى .. أحضان ولا يهمك .. إنما أستغفر الله العظيم تكشفى شعرك ؟؟ ده حتى يبقى عيب
الجميل بقى ان الراجل مش متضايق من إن بنته كانت كما ولدتها أمها فى المسابقة .. هوه متضايق بس عشان صورتها جت فى المجلة وشاف الصبيان المراهقين يباخدوا المجلة كل واحد يوم فى بيته زى فيلم ثقافى
وجايبين بقى ناس تدافع عن المسابقة منهم واحدة كانت فى المسابقة والله العظيم ما انا عارف دى كانت بتتسابق ليه .. دى ممكن تمسك لهم الفُوَط عند حمام السباحة .. ده آخرها يعنى .. ومامتها اسم الله صاينها وحارسها
والبنت قاعدة تصرخ انتوا بتظلمونا .. احنا اتعلمنا حاجات كتير..احنا اتعلمنا ازاى نعمل خير.. أفهمها دى بقى !!! يعنى عمل الخير عايز مسابقة وتعليم؟؟ يعنى عشان اروح دار ايتام وللا مكفوفين لازم افتح كتاب كيف تعمل خير؟؟
احنا اتعلمنا ازاى نحب بعض.. أيوة أيوة فعلا .. هما خدوا كل ملكة جمال وقعَّدوها مع ملك جمال وعلموهم ازاى يحبوا بعض ويجيبوا لنا ملوك جمال صغيَّرين نتنطَّط بيهم بقى قدام الشعوب الجهلة التانية
وكله ولا الأستاذ ملك الجمال .. يا عييييييينى .. قمر يا أخواتى قمر .. جايبين صورته وهوه ماشاء الله عريان زى الفل وواقف بيتمنى انه يفوز عشان يمثل مصر ويضحى بعمره فداها زى أجدادنا ما ضحوا عشان احنا نعيش بكرامتنا فى حرب 73 مثلا أو غيرها وتخيلت ان منظم المسابقة بيناوله البشكير عشان يستر نفسه فيقول له شكرا يا فندم .. يرد عليه المنظم ويقول له مصر هيه اللى جايبالك البشكير يا رأفت قصدى يا ميمى
الجميل بقى ان كل أولياء الأمور ماضيين عقد قبل الكلام الفارغ ده على كل اللى هيحصل .. يعنى يا جماعة باختصار كل أب وأم عارفين ان بنتهم على رأى سعيد صالح ماشاء الله ماشاء الله .. بنتك هتشتغل رقاصة ماشاء الله ماشاء الله .. هترقص وتفتح ماشاء الله ماشاء الله
اللى عجبنى ان وائل الإبراشى كان بيعمل اللى عليه بصراحة .. يروح للراجل المنفعل ويقول له والله هما ما شتموش حضرتك هما بس بيقولوا انك بتتاجر ببنتك وزعلان عشان مكسِبِتْش وان هنادى أخدها الوبا زى دعاء الكروان
الراجل يتنرفز ويشتم يروح وائل يقول للتانيين هوه بصراحة مش بيشتمكم بس هوه بيقول ان بنتكم مكنتش بتبات فى الفندق ومشيها بطال وعايزة تتشهر .. بس هوه مشتمش الصراحة
الاب بيقول انه راح لبنته وشافها وسلم على اصحابها الملكات والملوك طبعا وقال لهم شدوا حيلكم ياولاد واطمن جدا طبعا لما لقى ملوك فى القعدة .. عشان لو اى ملكة اتضايقت تلاقى ملك بيهون عليها .. وسبحان الملك
يا جماعة والله العظيم اللى بيحصل ده حراااااااااام .. مصر مش كده يا جماعة ..مش شوية بنات وولاد أقل لفظ يتقال عنهم انهم ما اتربـَُوش حتى .. ده الولد بيقول للمحامى اللى كان قاعد ومتغاظ زيى انت بتسوأ سمعة الشعب المصرى !! ياسلام !! هوه مين اللى بهدل البلد غيركم ؟؟.. جدودنا ضحوا بكتير عشاننا واحنا عاملين مسابقات عشان ملكات وملوك الجمال .. خايف اسأل سؤال الناس تفتكر انى بس واخد المسألة بمنظور دينى .. هيه البنت اللى كانت عريانة طول اليوم .. كانت بتصلى امتى ؟؟ والولد اللى كان فى حمام السباحة طول اليوم مع الملكات وحاطط على شعره نص كيلو جيل مسك المصحف كام مرة .. طب الولد وللا البنت دى يعرفوا ايه عن اى حاجة؟؟؟ طبعا كان باين مستوى ثقافتهم من كلامهم فى الحلقة عشان محدش يظن انى بافترى
أنا مش باتكلم دينيا بس يا جدعان ..أنا باتكلم دينيا ودنيويا وأخلاقيا وعرفيا وكل حاجة ..دا انا معرفتش أحط صورة للمسابقة فوق البوست عشان اتكسفت والله
كل اللى اتمناه ان ينزل قرار من النهاردة بتحريم المسابقات دى من هنا .. بنات مصر مش محتاجين مسابقة عشان يبقوا ملكات جمال .. بنات مصر ملكات اصلا عشان بيحترموا دينهم وأخلاقهم وعاداتهم .. شباب مصر مش محتاج مسابقة عشان يبقوا ملوك جمال .. الشاب المصرى راجل من يومه مش بالجيل ولا البنطلون الواقع ولا الصور العريانة ليه بالملابس الداخلية .. شباب مصر رجالة عشان هما اللى بيصنعوا تاريخ البلد دى..دين .. ادب .. فن .. ثقافة .. معرفة .. فكر .. سلام .. حرب .. شباب مصر فيهم كل حاجة حلوة
بسم الله الرحمن الرحيم
إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

الثلاثاء، ١٩ يونيو ٢٠٠٧

مصطفى الجزار .. سفير الشعر المصرى فى أمير الشعراء

مش هاتكلم كتير عن الشاعر ده .. اقروا وانتم تحكموا
الاسم: مصطفى الجزار
من مواليد محافظة الجيزة، بجمهورية مصر العربية
حاصل على ليسانس الآداب، قسم اللغة العربية، من كلية الآداب بجامعة المنصورة
دبلومة المعهد العالي للدراسات الإسلامية، ودراسات تمهيدية للماجستير
يعمل حالياً مصحِّحاً لُغوياً بكبرى دُور الترجمة والنشر في الوطن العربي
: الإنجازات الأدبية للشاعر
· حصل على المراكز الأولى على مستوى جمهورية مصر العربية في عدة مسابقات شعرية أقامتها وزارة الشباب المصرية ووزارة الثقافة وبعض المؤسسات الأخرى، ومنها
· المركز الأوّل للجمهورية في المسابقة القومية للمناسبات الدينية (غزوة بدر) بقصيدته إن تنصروا الله
المركز الأوّل للجمهورية في مسابقة المجلس الأعلى للثقافة القدس الماضي والحاضر والمستقبل بقصيدته قدساه يا أماه عودي
المركز الأوّل للجمهورية في مسابقة مؤسسة اقرأ الخيرية سنة 1998م بمجموعة شعرية
المركز الأوّل للجمهورية (للمرة الثانية) في مسابقة اقرأ الخيرية سنة 2002م بمجموعة شعرية
· المركز الأوّل للجمهورية في مسابقة وزارة الشباب حول سيرة الرسول (ص) بقصيدته هذا محمد
المركز الأوّل للجمهورية في مسابقة (لقاء الأدباء والشعراء) التي أقامتها وزارة الشباب المصرية بقصيدته حربٌ ضد الـ... إرهاب
المركز الأوّل للجمهورية في مسابقة (أحلُم أن أكون) التي أقامتها مؤسسة الأهرام، ببحث عن شخصية أمير الشعراء أحمد شوقي
·
مثَّل مصرَ في لقاءات دولية، في ليبيا عام 2000، وفي سوريا عام 2002، وفي السودان عام 2006
حصل على المركز الأوّل على مستوى الوطن العربي في مهرجان الشباب العربي التاسع الذي اشتركت فيه أربع عشرة دولة عربية، ونال الميدالية الذهبية للمهرجان في مجال الشعر، وذلك عام 1998م بقصيدته عروبتنا تناديكم
له ديوان شعر فصحى بعنوان (لا تذبحوا ضوءَ القمر)، وله عدة أعمال شعرية أخرى تحت الطبع

السيرة الذاتية كده خلصت للشاعر مصطفى الجزار بس السيرة الذاتية للإنسان مصطفى الجزار مش هتخلص إن شاء الله .. لما باشوف مصطفى باحس ان بينطبق عليه الحديث إن ربنا وضع لبعض الناس القبول فى الأرض.. تشوفه تحبه لأخلاقه وأدبه وظرفه وقلبه الأبيض .. وكمان شعره اللى خرج من مصر وبقى فى كل الأقطار العربية
أنا ليه باقول الكلام ده دلوقتى؟؟ وخصوصا انكم مش متعودين البوستات دى منى
مصطفى الجزار يا جماعة تم بحمد الله اختياره من بين أفضل 35 شاعر فى العالم العربى فى مسابقة أمير الشعراء .. والاختيار هيتم بينهم من خلال رأى لجنة التحكيم وكالعادة بتاعة المسابقات من خلال رسائل الموبايل
ميعاد البرنامج
قناة ابو ظبي
كل جمعه الساعه 21:45
برنامج أمير الشعراء
كل اللى نقدر نعمله لمصطفى اننا ندعى ربنا انه يوفقه فى المسابقة لأنه إنسان وشاعر جميل وفخر لكل المصريين ان يتم اختيار واحد من مصر للمرة التانية بعد أحمد شوقى عشان يبقى أمير الشعراء حتى مع الفارق طبعا
وكمان يا جماعة يا ريت شوية رسائل فى الخمسينة للراجل .. نتفرج على البرنامج ونبعت رسايل باسمه للبرنامج عشان ده عامل مهم للفوز واعتبرهم يا عم غلطة الشركة فى الحساب ما هما بينهبوا منا كتير .. واعتبريهم يا ستى شوية رسايل كنتى بتعمليهم لمحمد عطية ..أيام ستار زفت أكاديمى ..الله يحرقه
ربنا يوفقك يا مصطفى
ربنا معاك
أنا باحبك وكلنا بنحبك
تحديث
يا جماعة بداية البرنامج هتبقى يوم 29 .. ياريت نتابع ونشوف رقم مصطفى كام ونبعت بضمير.. ربنا معاك يا مصطفى .. ويخلينا نفوز فى حاجة مفيدة يعنى

الأربعاء، ٦ يونيو ٢٠٠٧

حقى وحقك



..كان زمان
..الحِلم كان واحد في قلبي
..إني احبِّكْ
..وامّا حبِّيتِك
..بقى الحِلم اللّي عندي ازّاي احبِّكْ
..داب خلاص الحبّ فينا
..وابتدِينا.. يبقى لِينا
..فوق بحور الشوق سفينه
..بس لازم لجْل ما نكمِّل طريقنا تبقِي عارفـَه
..إن نار الحبّ دايماً عايشَه خايفـَه
واللّي هيخلّيها تطّمّن وتكبرْ
..لو ترقِّي
..وْتعرفي حقِّك... وحقِّي
تعرفي إيه يبقى حقِّك؟
..حقّك انيِّ ابقى لعيونِك ألف حارسْ
وابقى وقت الحب عاشق
..وابقى وقت الشدَّه فارسْ
..واعملِك جدول مُذاكرَه زيّ أطفال المدارسْ
وانّي احسّ القلب فاضي
..مهما شال من شوق وجابْ لِكْ
واجري والأشواق بتسبقني
..عشان اوصَل بسرعه.. بسرعه قبلِكْ
..حقِّك انِّ الدمع يفرَحْ
..ينتشِي
..يسكَر
..يدوخْ
..ينزِل بسُرعَه لمّا اقابلِك
..حقّك اني انطق: "باحبّك" كلّ ثانيه
..وارسمِك في القلب دُنيا... دنيا تانيه
..أبقى انا بالحبّ سُورْها
..وانتي تبقِي هناك قَمَرْها
وانتي نورها
..وانتي نارها
..والنجوم سابحه فْ مَدَارها
..وانتي أحلامها وجَمالها
..وانتي وِدْيانها وجبالها
..والكُبار فيها وْعِيالها
دنيا فيها تكوني وحدِك... يبقَى مَالهْا؟
..حقّك اني اكتب في رمش العين قصايدْ
..وفْ سواد العين قصايدْ
..وفْ جمال الروح قصايدْ
حقّك اني اقرا فْ ملامحِك كلّ يوم
..زيّ الجرايدْ
حقّك اني استنىَّ قلبِك
يوم
يومين
شهرين
سنه
للعمر كلـُّه
واني اشِيل مِن شوقنا شوكنا
..وْتاخْدي بسّ الشوق وفُلـُّه
حقّك انّ القلب ينطق
!أحلى شيء في الحبّ ذُلُّه
..حقّك اني ابقَى لِك البحر الحنَيِّنْ
وابقَى لو شدّيتي هادي
..وابقَى لو هدّيتي ليّنْ
..حتى لو مرَّه اتعاتبِنْا
..في العتاب تلِْقيني هيّنْ
..وادفِن الجرح فْ كياني
..مهما كان في عْينَيَّه بيِّنْ
حقّك اني اعمِل لِك انتي كُرسي فوق الشمس
..واعمل بينكو طاقَه
لمّا نور الشمس يضعف
..نورك انتي يْجيب لُه طاقَه
حقّك اني اقفل بيبانِك عن قلوب الخلق
..وادخُل لك بقلبي يكون بِطَاقَه
..حقّك انّي اسمع واسامِحْ
..حقّك انّي ازعَل واصالِحْ
وان قلبي يكون ديوان مُلْكِكْ
ما يدخلهوش في مرّه... وبْأوامرِكْ
..إلاّ أصحاب المصالحْ
..حقّك انيّ اهزمْ ظروفِكْ
..حقّك انىّ امنع خسوفِكْ
..
وانيّ اشيل بالحب خوفِكْ

..أمَّا حقِّي يا حبيبتي
...حَقِّي إنـِّي
!!!إنـِّي اشوفـِكْ

السبت، ٢ يونيو ٢٠٠٧

دعوة للفهم


بقالى فترة يا جماعة عايز اتكلم فى موضوع مهم جدا..ربما يكون أهم موضوع فى البلوج ده من يوم ما اتعمل
من فترة يا جماعة والبلد بقت على نار ..وياريت تكون نار الأسعار أو نار التعليم أو نار البطالة أو نار أى مشكلة من مشاكلنا .. إنما للأسف النار بقت عبارة عن مجموعة من الآراء الغريبة والفتاوى والنقد الغير بناء بالمرة من المجتمع لبعضه.. طبعا بعضكم هيظن انى هاتكلم عن إرضاع الكبير وبول الرسول صلى الله عليه وسلم وفتوى تحويل الأموال من شبكات المحمول والفتاوى الأخرى الجديدة .. لا ياجماعة ..اللى أثر فيا مش الفتاوى دى .. اللى أثر فيا جدا رد فعلنا إحنا .. هنتكلم بس أولا بالراحة وبهدوء زى أى حوار ناس مثقفة فاهمة مش بتتكلم وخلاص
هنتكلم على الصعيد الدينى أولا
المدونات اتعملت عشان حرية الرأى تقول اللى انت عايزه بس خللى بالك ان حتى الحرية دى ليها ضوابط ..وخاصة إذا كنت هتتكلم عن حاجة انت ملكش فيها أو مش عارف جوانبها .. من فترة بادخل كتير على مواقع ومدونات ألاقى الناس واخدين الأمر بهزااااار شديد .. وكله قاعد يتريق على الدين وأولهم المسلمين نفسهم .. كل واحد وواحدة يمسك فى فتوى إرضاع الكبير مثلا ويقول رأى حضرته بدون حتى ما يكلف خاطره أنه يفتح كتاب ويتأكد قبل ما يتكلم أو حتى يعرف جوانب الموضوع قبل ما يقول رايه .. أنا عموما لا أعترف بحكاية صغر السن .. بس برضه لما يبقى واحد لسه عمره عشرين سنة وقاعد يحلل فى الأمر لمجرد انه قرا كام مانشيت من جرايدنا الموقرة على كام إفيه من برامجنا التافهة يبقى الأمر خطير فعلا يا جماعة .. فيه ناس مؤمنة بقدرة العقل جدا وأنا أول الناس دى وعارف ان ربنا وهبنا العقل ده عشان نحلل ونفكر وده بدليل ان ربنا سبحانه وتعالى قال إنما يخشى الله من عباده العلماء لأن هما الناس اللى بيفكروا وبيكتشفوا بعقلهم دلائل قدرة ربنا .. بس المشكلة إن الإنسان تزيد المسألة معاه قوى ويبدأ يفكر ويعترض ويحلل فى ثوابت الدين نفسه .. بمعنى انى ماينفعش أفكر وأعترض على ان الضهر أربع ركعات .. واقول أنا عايز اعبد ربنا اكتر أنا هاصليها خمسة .. ماينفعش طبعا .. لأن ده من ثوابت الدين ... يبقى الأول قبل ما نتريق ونتكلم لازم نعرف إن الفتاوى الى بتحصل اليومين دول كلها من أحاديث صحيحة لا جدال فيها بتاااااااااتا .. إنما المشكلة فى كيفية تحليل الحديث وبيان كونه حديث عام لكل البشر ام خاص بموقف .. هوه ده الاختلاف .. واللى هيحكم فى الاختلاف ده مش انت ولا انا .. اللى هيحكم فيه أهل الرأى والعلم ..يعنى من الآخر اى اعتراض حتى من باب السخرية فهو اعتراض على حديث صحيييييييييح للرسول .. حتى كلمة ازاى الكلام ده ؟؟؟ اللى بقينا بنقولها ف كل حاجة وكاننا بقينا أعلم العصر ده اعتراض صريح على ربنا والرسول .. ممكن بكل بساطة قبل ما تفتى وتبدأ تعترض وترفض وتقول ازاى وليه تقول لى قريت كام كتاب ؟؟؟ طبعا ممكن حد يقول لى أنا قريت تاريخ جيفارا وكتاب الرأسمالية والأمير لميكافيللى وقصص مترجمة وكلام كبير كده .. لا يا استاذ أنا باسأل حضرتك قريت كام كتاب فى دينك .. تعرف ايه عن علم الرجال؟؟ علم الفقه؟؟علم الحديث؟؟ والأخت اللى قادرة انها تتكلم ولا أجدع شيخ فى البلد ممكن تقول لى ايه الفروق بين اركان الصلاة وواجبات الصلاة وسنن الصلاة؟؟ إيه الفروق بين الماء الطاهر والمطهر والنجس ؟؟ ولو اتكلمنا عن أمورها أو أموره الشخصية تعرفوا ايه عن كيفية الغسل مثلا بعد الجنابة؟؟ مش دى أمور ثوابت .. قبل ما نصل لمرحلة اننا ناخد الأمور بالعقل لازم نملى العقل ده الأول .. حقك تعترض وتقول رايك بس اوعى تدخل فى مناطق انت مش قدها ويغرك عقلك ودماغك فى التفكير .. لأن مش كل الأمور بالعقل وزى ما قالوا لو كان الدين بالعقل لكان المسح على الخفين من أسفل .. مش هوه بيتوسخ من تحت برضه؟؟ .. مش العقل بيقول كده ؟؟.. يا جماعة احنا اللى اتسببنا فى البلبلة دى مش الفتاوى.. يا جماعة دى فتنة خلق القرآن اللى اتعذب فيها الإمام أحمد بن حنبل وغيره .. كانت الناس مستنية برة السجن عشان تشوف الإمام هيقول إيه عشان يسجلوه للتاريخ .. افتحوا بقى الجرايد والمجلات والمدونات وشوفوا كام واحد أحمد بن حنبل بيكتب لمجرد انه بيكتب وان ليه راى رغم ان مصادره غير موثوق بيها أساسا ..ارجع فى كل مجال لأهل العلم بتاعه .. الناس فاهمة غلط .. الواحد فاكر انه لو شتم وكسر التابو الثلاثى المقدس (الدين والجنس والسياسة) وقال كام مصطلح جامد وعرف آراء الناس الشيوعين والماركسين والاشتراكيين وغيرهم يبقى هوه كده المثقف اللى مافيش غيره .. لا يا جماعة بعد إذنكم .. الثقافة عنوانها البساطة .. اتكلم واشرح بس بسط الأمور واتكلم بحب وود ومنطقية لأننا فى الآخر جيل واحد ولازم على الأقل نفهم بعض.. حتى مشايخنا معدش ليهم احترام فى قلوبنا .. أنا عارف ان اختلاف الآراء عامل بلبلة اليومين دول بس ايه يعنى .. من قديم الأزل وفيه اختلافات ومذاهب واحنا اللى استفدنا منها .. يبقى لازم أهل العلم يتم التعامل معهم باحترام وتوقير وخصوصا لو كنت عارف بينك وبين نفسك انك ملكش فى الموضوع من اساسه .. شوف الفتوى واستغرب عادى وابحث بنفسك واسأل غيره وغيره وغيره .. مش ربنا خلقك للعبادة برضه ؟؟؟ مش دينك وأموره عبادة ؟؟؟ ابحث يا عم
والمشكلة أسلوب الحوار نفسه بقى مستفز .. كله بيشتم فى بعضه ومش عاجبه حد .. حد يصدق ان واحدة مفكرة عصرية قالت لو الرسول بنفسه جه وقال لى البسى الحجاب أنا مش هالبسه .. قد ايه ممكن الأسلوب يصل للدرجة دى .. وكمان حد يتريق على أسلوب كلام الشيوخ ونبرة صوتهم كمان .. طب ياستى ما انتى بتسمعى عماد بعرور وسعد الصغير وعادى يعنى مع الاختلاف الشاسع وودانك زى الفل مفيش حاجة
أنا أولا يا جماعة مش تبع أى جماعة عشان المسألة توضح بس أنا مسلم مصرى .. شاغلنى انهيار المسألة معانا للحد ده .. طب شوف القصص دى واحكم على أسلوب الحوار
قالوا للإمام ابن القيم :لقد اختلفت فى بعض الأمور مع ابن تيمية وهو شيخك .. رد وقال ايه؟؟؟؟ قال
إن هدهدا جاء وقال لسليمان أحطت بما لم تحط به .. والهدهد هو الهدهد .. وسليمان هو سليمان ..
ياااااااااااااااااااه .. إيه الاحترام ده والعظمة دى .. وشوف دول مين كمان
شوف كمان .. أحد العلماء جاء إلى أمير وفضل ينصحه بعنف وشراسة وكان الأمير حليما فقال له .. يا هذا . إن الله بعث من هو أفضل منك إلى من هو أسوأ منى وقال فقولا له قولا لينا .. يقصد طبعا ربنا لما بعث سيدنا موسى وسيدنا هارون لفرعون
شوفوا الردود يا جماعة والحلم والأدب مع الاختلاف
طب شوف بقى الرجوع للحق والأدب والذوق فى التعامل
كان سليمان بن عبد الملك ماشى فى الموكب فنادى عليه واحد من الرعية عشان مصلحة فلم يلتفت .. وقال للجنود قولوله ييجى فى يوم المصالح فى القصر .. بس الراجل فضل ينادى ينادى .. فتوقف سليمان غاضبا وقال له ماذا تريد ؟؟؟ قال له
يا أمير .. إن نملة تكلمت فى موكب سليمان فتوقف وتبسم ضاحكا من قولها .. وأنا لست بنملة وانت لست نبى الله سليمان...
ياااااااااااااه .. يا جماعة والله روعة المواقف دى .. وطبعا نزل الأمبر عن موكبه وأجاب طلبه فورا .. رجوع للحق مش لمجرد الكلام وان كل واحد عايز يبقى هوه الصح
نيجى للصعيد السياسى
نفس الأزمة .. عشان نتكلم وخلاص ونعارض بقينا بنقول أى كلام بلا أى فكر .. وبنمشى تبع الهوجة .. سايبين كل مشاكل بلدنا اللى مأثرة على كل واحد فينا وعاملين بانرات وبوستات عن جواز جمال مبارك مع شتيمة وسب شديد مش عارف ليه .. وكاتبين على البانر .. خديجة آه .. مصر لأ ... يعنى ايه ؟؟؟؟ يعنى مصر من غير جمال هتموت خلاص .. السد هيقع والاقتصاد هيبوظ عشان شهر العسل .. وايه يعنى لما اى حد يتجوز ؟؟؟ إيه المعارضة فى كده ؟؟؟ ولو ما تجوزش برضه هتنزل الصحف .. هوه ما اتجوزش ليه وتطلع كام إشاعة وكلام فارغ وجرايد وصحف فيها 40 ورقة كلام فارغ تتباع وخلاص عشان معارضة زائفة واهية .. وبرضه حتى صورة الريس .. هيه المعارضة انى أجيب الريس بقرنين وللا أتريق عليه ؟؟؟ عايز تنتقد قول ليه ..ومش عايز ده ليه وعايز ده ليه ؟؟؟ بلاش شعارات جوفاء فاضية بتغذيها عقول أفضى ... أظن الحمد لله قصايدى زى باخاف م الحكومة وكله قابض وغيرها تفهم الجميع انا اتجاهى ايه عشان محدش يقول انى بادافع عن حكومة وللا حاجة لا سمح الله .. بس أنا برضه عايز كل واحد يتكلم يقول هوه بيقول ايه وليه .. مش مجرد صور يا جماعة .. خلونا ننزل على أرض الواقع ونشوف البلد باظت قد ايه والسبب ايه بجد .. البلد مش هتنصلح بصور بقرنين يا جماعة ولا بعدم جواز جمال
أنا عارف ان البوست طويل جدا بس والله يا جماعة أنا تعبت من الصحافة اللى بيقولوا عليها حرة واللى بتخصص خمس ست صفحات يوميا أو اسبوعيا شتيمة فى شخص واحد لا غير بدون حتى ما تفيدنى ولا تتكلم عنى .. وفى الآخر تكتشف ان دى كلها أقنعة وسبوبة عشان تكملة الشكل الديمقراطى الهزيل فى البلد ..وأنا ليا أصحاب فى جرايد معارضة كتير بيحكولى على كمية المهازل اللى بتحصل فى دهاليز الصحافة وأخلاق الصحفيين الشرفاء اللى بنعتبرهم قدوة ووطنيين
عايزين نفكر ونعبر ونحلل بجد .. نقرا ونفهم قبل مانتكلم عشان ما نبقاش قشة فى مهب الريح .. اقول لكم حاجة اقروا البروتوكول الثالث عشر من بروتوكولات حكماء صهيون وشوف المخطط بتاع اليهود ماشى صح وللا لأ معانا .. وخللوا بالكم الأممين اللى فى البروتوكول هما اى شعب غير اليهود . إحنا يعنى
البروتوكول الثالث عشر:
ان الحاجة يومياً إلى الخبر ستكره الأممين على الدوام اكراهاً أن يقبضوا ألسنتهم، ويظلوا خدمنا الأذلاء. وان اولئك الذين قد نستخدمه في صحافتنا من الأممين سيناقشون بايعازات منا حقائق لن يكون من المرغوب فيه أن نشير إليها بخاصة في جريدتنا Gazette الرسمية. وبينما تتخذ كل أساليب المناقشات والمناظرات هكذا سنمضي القوانين التي سنحتاج اليها، وسنضعها أمام الجمهور على أنها حقائق ناجزة.
ولن يجرؤ أحد على طلب استئناف النظر فيما تقر امضاؤه، فضلاً عن طلب استئناف النظر فيما يظهر حرصنا على مساعدة التقدم. وحينئذ ستحول الصحافة نظر الجمهور بعيداً بمشكلات جديدة (وأنتم تعرفون بأنفسكم أننا دائماً نعلم الشعب أن يبحث عن طوائف جديدة). وسيسرع المغامرون السياسيون الأغبياء إلى مناقشة المشكلات الجديدة. ومثلهم الرعاع الذين لا يفهمون في أيامنا هذه حتى ما يتشدقون به.
وان المشكلات السياسية لا يعني بها أن تكون مفهومة عند الناس العاديين،ولا يستطيع ادراكها ـ كما قلت من قبل ـ الا الحكام الذين قد مارسوا تصريف الأمور قروناً كثيرة ولكم ان تستخلصوا من كل هذا اننا ـ حين نلجأ إلى الرأي العام ـ سنعمل على هذا النحو، كي نسهل عمل جهازنا كما يمكن أن تلاحظوا أننا نطلب الموافقة على شتى المسائل لا بالافعال، بل بالأقوال. ونحن دائماً نؤكد في كل اجراءاتنا اننا مقودون بالأمل واليقين لخدمة المصلحة العامة. ولكي نذهل الناس المضعضعين عن مناقشة المسائل السياسية ـ نمدهم بمشكلات جديدة. أي بمشكلات الصناعة والتجارة. ولنتركهم يثوروا على هذه المسائل كما يشتهون.
انما نوافق الجماهير على التخلي والكف عما تظنه نشاطاً سياسياً إذا اعطيناها ملاهي جديدة، أي التجارة التي نحاول فنجعلها تعتقد أنها أيضاً مسألة سياسية. ونحن انفسنا اغرينا الجماهير بالمشاركة في السياسيات، كي نضمن تأييدها في معركتنا ضد الحكومات الاممية.
ولكي نبعدها عن أن تكشف بأنفسها أي خط عمل جديد سنلهيها أيضاً بأنواع شتى من الملاهي والألعاب ومزجيات للفراغ والمجامع العامة وهلم جرا.
وسرعان ما سنبدأ الاعلان في الصحف داعين الناس إلى الدخول في مباريات شتى في كل انواع المشروعات: كالفن والرياضة وما اليهما . هذه المتع الجديدة ستلهي ذهن الشعب حتماً عن المسائل التي سنختلف فيها معه، وحالما يفقد الشعب تدريجاً نعمة التفكير المستقل بنفسه سيهتف جميعاً معنا لسبب واحد: هو أننا سنكون أعضاء المجتمع الوحيدين الذين يكونون أهلاً لتقديم خطوط تفكير جديدة.
وهذه الخطوط سنقدمها متوسلين بتسخير آلاتنا وحدها من أمثال الأشخاص الذين لا يستطاع الشك في تحالفهم معنا، أن دور المثاليين المتحررين سينتهي حالما يعترف بحكومتنا. وسيؤدون لنا خدمة طيبة حتى يحين ذلك الوقت.
ولهذا السبب سنحاول ان وجه العقل العام نحو كل نوع من النظريات المبهرجة التي يمكن أن تبدو تقدمية أو تحررية. لقد نجحنا نجاحاً كاملاً بنظرياتنا على التقدم في تحويل رؤوس الأمميين الفارغة من العقل نحو الاشتراكية. ولا يوجد عقل واحد بين الأمميين يستطيع ان يلاحظ انه في كل حالة وراء كلمة "التقدم" يختفي ضلال وزيغ عن الحق، ما عدا الحالات التي تشير فيها هذه الكلمة إلى كشوف مادية أو علمية. إذ ليس هناك الا تعليم حق واحد، ولا مجال فيه من أجل "التقدم" ان التقدم ـ كفكرة زائفة ـ يعمل على تغطية الحق، حتى لا يعرف الحق أحد غيرنا نحن شعب الله المختار الذي اصطفاه ليكون قواماً على الحق.
وحين نستحوذ على السلطة سيناقش خطباؤنا المشكلات الكبرى التي كانت تحير الإنسانية، لكي ينطوي النوع البشري في النهاية تحت حكمنا المبارك ومن الذي سيرتاب حينئذ في اننا الذين كنا نثير هذه المشكلات وفق خطة سياسية لم يفهمها إنسان طوال قرون كثرة
يا جماعة يا ريت نفوق .. قرب من دينك وابحث .. فكر فى بلدك واتكلم بكل ادب وحرية على قد ما تقدر

الشتيمة والبذاءة مش هتفيد

عشان كلنا هنموت وهيفضل الدين

وكلهم هيموتوا وهتفضل مصر

::تحديث

الشيخ ابو إسحق الحوينى قال إن حديث البول غير صحيح .. وأكد صحة الأحاديث الأخرى .. حديث الرضاعة وحديث النخامة كمان... وشرح سبب الأحاديث كلها ورأيه فى بلبلة الرأى والفتاوى ورأيه أعجبنى جدا حيث استنكر مناقشة الأحاديث دى فى هذا الوقت ولم يستنكر صحتها .. ياريت يا جماعة ندخل على يوتيوب ونعمل سيرش على ابو إسحق الحوينى ونسمع رأيه .. ربنا يهدى الجميع