اخبار

الخميس، 8 يوليو، 2010

عن برامج ضغط الدم أتحدث!


دعونا نتفق فى البداية أن جيلى _جيل الشباب_ ليس ناكرا للجميل، وأنه بالطبع كأى جيل يستمد خبرته وتجاربه من الجيل السابق ومن سبقه.. لدينا عين نبصر بها تجعلنا على دراية حقيقية _إلى حد ما_ بالغث والسمين.. نشأنا فى عصر الإنترنت والبلوتوث فسخَّر الله لنا ما قلَّص المسافة بيننا وبين أجيال كثيرة فى ضغطة زر.. نحترم مبدعينا السابقين ونقرأ ما خطته أيديهم بعين التعلم والاعتبار، وإن زادت عليها عين النقد والتمحيص أحيانا، هذه هى البداية التى أعتقد أنها ستغفر لى ما سأكتبه وحتى أوفر كلمات النقد التى ستطولنى إن تحدثت عن أحد من عظماء الماضى أو جيل المبدعين السابقين!
أصبحنا على مشارف شهر رمضان الكريم الذى أنزل الله فيه القرآن بينما أنزلت القنوات فيه المسلسلات.. ويكون سؤال الصالحين فيه: ختمت كام جزء لحد دلوقتى؟ بينما سؤالنا نحن: ختمت كام برنامج لحد دلوقتى؟.. ليس هذا حديثنا بالتأكيد فكاتب هذه السطور لا يختلف كثيرا فى ذنوبه عمن ينتقده، وإنما كنت أقصد أن خريطة البرامج بدأت تتضح كالعادة قبل شهر رمضان وصارت كل قناة تعرض ما لذ وطاب من منوعاتها الشيقة التى تحاول بقدر الإمكان وعلى قدر استطاعتها أن تصرف الناس بها عن شهر رمضان الحقيقى!
لم أتمالك نفسى بصراحة من الغيظ عندما شاهدت إعلان برنامج عن الشاعر (عبد الرحمن الأبنودى).. ربما لأننى كنت أتوقعه وأتوقع أمثاله من البرامج.. هل تريد أن تعرف نوعية هذه البرامج المتوقعة؟
برنامج عن عبد الرحمن الأبنودى.. سيتكلم فيه عن أمه وذكرياته معها وأنها هى التى جعلته يحب الأمثال الشعبية والحكى.. وعلاقته بأمل دنقل الشاعر الكبير.. وصداقته وقربه من عبد الحليم حافظ.. وذكرياته أيام حرب السويس ووجوه على الشط.. وعلاقته بزوجته نهال كمال وبنتيهما اللتين رزقهما الله بهما على كبر.. ويتبع ذلك بقصيدتى (يامنة) و(جوابات حراجى القط)!
برنامج عن أحمد فؤاد نجم.. سيتكلم فيه عن عدد المرات التى اعتقله فيها النظام.. وعلاقته بعبد الناصر والسادات السيئة وسيقول حكمته الخالدة إن سجن عبد الناصر أفضل من سجن السادات الذى خرب البلد، وإن أيامنا الحالية أسوأ من جميع الأيام.. وسيحذف الجملة الأخيرة إن كان البرنامج على قناة مصرية وسيطلقها إذا كانت على قناة أخرى.. ليس خوفا بالتأكيد وإنما مراعاة للقواعد الإعلامية وسقف البرنامج.. وسيتحدث عن زوجاته وعزة بلبع وصافيناز كاظم وغيرهن.. وحكاياته مع الشيخ إمام.. وسيتلو بعد ذلك قصيدة (البقرة حاحا) أو (البتاع)!
برنامج مع يوسف القعيد.. سيحكى فيه ذكرياته مع الأستاذ هيكل الذى لم تنجب مصر مثله ولن تنجب أبدا مثله بعد ذلك _فى اعتقاده بالطبع_ وسيحكى عن بداية علاقته معه وكيف أن الأستاذ منتظم فى مواعيده ويشرب ويأكل ويقابل الناس مثل البشر العاديين.. وستأتى مجموعة صور له مع الأستاذ أو صور لمكتب الأستاذ!
برنامج مع عادل إمام.. يحكى كيف صعد سلم المجد حتى وصل لهذه المكانة _اللى أنا مش عارف هيه فين أصلا_ ويشتم فى حماس وحزب الله وسوريا.. ويحلف على ألف مصحف أنه يحب التوريث ويعشق الحكومة الحالية_أى حكومة حالية_ ويؤكد أن أفلامه هى تاريخ لحقيقة مصر وشعب مصر ولحم ممثلات مصر، وأنه يفهم فى الدين أحسن من أجدع شيخ فيك يابلد، ويتبع ذلك بنكتة حدثت له فى أحد المهرجانات الأجنبية _فى نفس المهرجان مع نفس الشخص كل مرة_ وينصح الشعب بالصبر على الحكومة خمسين سنة كمان واحنا هنشوف الخير اللى جاى.. ويتبع ذلك بمقتطفات من أفلامه ليتحول البرنامج إلى قبلات وأحضان وآهات وضرب على المؤخرات!
برنامج مع الفنانة أو الراقصة أو المخرجة الفلانية تستضيف فيه أصدقاءها من الوسط الفنى تسألهم عن العديد من الأشياء بالغة الأهمية فى حياتهم وفى تاريخ مصر المعاصر مثل علاقاتهم الجنسية قبل الزواج ونوعية الحبوب التى "بلبعها" كل منهم ليلة الدخلة وكيف يمارس الحب بعد الزواج مع امرأة أخرى بعيدا عن تضييق زوجته.. أشياء مفيدة فعلا ولكن بالنسبة لقناة قبرصية وليس على مائدة رمضانية لقناة عربية!
هل تريد أن أتحفك بكمية أخرى من البرامج والضيوف حتى تفهم مقصدى؟ مجموعة من الحوارات والبرامج كل مرة مع نفس الضيوف يقولون نفس الكلام بنفس النكت السخيفة ومشاعر العظمة المفتعلة التى لا ترقى إلى سمت التواضع المفترض مع أناس مثلهم بلغوا _على حد قولهم_ أعلى سلم المجد، يختلف كل مرة شكل الحوار.. فمرة تحاوره زوجته ومرة صديقه ومرة يقدم هوه نفسه ومرة يكون الحوار فى مكتبه أو بيته أو على النيل.. المهم أنه نفس الضيف ونفس الكلام!
سيسألنى البعض: وهل ترفض ظهور هؤلاء على الشاشة أو إعطاءهم حقهم؟ والإجابة هى الرجوع إلى افتتاحية المقال.. بالطبع لا.. ولكن كل ما أرجوه أن يكون كلامهم متجددا وفى موضوعات مختلفة تهم المشاهد.. موضوعات تزيدنى قوة وتحملا فى هذا الواقع المرير.. سأسعد كثيرا إذا أعطانى أى منهم دفعة ولو صغيرة فى هذا الواقع ولكننى سيركبنى "العصبى" إذا وجدت أن كل كلامهم عن نبوغهم وتاريخهم المشرف وقدراتهم الخارقة التى فاقت قدرات أدهم صبرى!
ما الذى ينفعنى من مجرد الاستماع إلى حكايات صعيدية حدثت منذ خمسين عاما بين أم وابنها وحكايات بين الشاعر وعبد الحليم وخاصة إذا كان كل منا قد رضع هذه القصص مع لبن أمه؟ ما الذى ينفعنى عندما أستمع إلى ذكريات فى المعتقل كدنا أن نحلم بها من كثرة ما شاهدناها وسمعناها؟؟ إذا كان هؤلاء النجوم بالفعل ممن كونوا ذاكرة الشعب المصرى أثناء حقبة من التاريخ، فواجبهم يفرض عليهم أن يبتعدوا قليلا عن الذاتية وأن يلتفوا حول الشعب ليلتف حولهم الشعب.. ويطرحوا رؤيتهم للأحداث.. يطرحوا الرؤية من جيل عاصر زخما من الأحداث طوال تاريخه لجيل لم يعش حدثا واحدا يلتف حوله فى هذا العصر الأفقى بلا منحنيات.. رؤية شاملة على واقع مرير من الواجب أن نسطره نحن!
ولتتأكد من أن كل هؤلاء قد انفصلوا عن عالمنا، عد أنت إلى الإبداع الأخير لكل منهم أو لغيرهم.. انظر إلى القصائد الأخيرة للشعراء الكبار.. والأفلام الأخيرة للفنانين الكبار.. والكتابات الأخيرة للكتاب الكبار.. وهكذا.. ستجد أنها أسوأ ما أبدع كل منهم.. ولهذا فقد رضخ كل منهم لقدرته المحدودة الآن.. وآثر أن يكون وجوده على الساحة مجرد استرجاع لماض.. مجرد ملأ خانات برامج المنوعات للكلام عن ماضيه وذكرياته!
انظر إلى المبدعين الحقيقيين، ستجدهم إلى آخر حياتهم آثروا أن يكونوا مع أدبهم وعلمهم وموهبتهم إلى آخر نفس.. فخلدهم الأدب والعلم بفضل الله ورفعتهم الموهبة إلى عنان السماء.. أما الذين ضاقت بهم موهبتهم وصار كل اعتمادهم على تاريخهم الذى صنعوه فى فترة كانت تشتاق أساسا إلى أنصاف المواهب فإنهم وجبة دورية على مائدة رمضان وفقط!
وحتى لا يتهمنى أحد القراء الاتهام المعروف والمشهور فى مثل هذه المقالات: طب وانت عملت إيه يعنى أو انت مين فى مصر؟ سأجيبه مسبقا: أنا مستمع ومشاهد عادى جدا.. شاب مصرى بسيط.. ولتفترض أننى غير مبدع بالأساس.. ولكن لى الحق على الأقل أن أقول لكل هؤلاء الذين لا يجدون إبداعا غير الكلام فى القنوات وصفحات الجرائد.. لكل هؤلاء الذين صدعوا رؤوسنا بتجاربهم التى لا تناسبنا ولا نناسبها.. لكل هؤلاء الذين يحشرون رؤوسهم سياسيا واقتصاديا فيما لا يفهمونه لمجرد أنهم من الفنانين الكبار.. لكل هؤلاء الذين تركونا نعانى من أزمات البطالة والزواج وتلوث المياه وطوابير العيش والغاز وحالات الانتحار الجماعى كراهية فى الحياة وأتحفونا بضحكاتهم وهم فى الاستديو المكيف وأمامهم المياه المعدنية والعصير.. لكل هؤلاء أقول لهم: حرام عليكم.. صدعتونا!

هناك 16 تعليقًا:

موناليزا يقول...

الله عليك.. تسلم بجد

نسيت تتكلم عن برامج المقالب سواء مع نفس الفنانين كل سنة أو مع الجمهور بالنسبة لى برضه من ضمن برامج ضغط الدم

ست البيت يقول...

سلام عليكم
لا دا أنت حالف بقه وناويها
ناوي تخرج من دايرة المثقفين يا أستاذ
مش عاجبك القمم والححمم والنجوم والكواكب وآخر ساعة
أكيد أنت مدسوس من روز اليوسف
يا بني انت كده فتحت عليك النار من أوسعأبوابها
دا انا اللي ما سواش في سوق الكتابة قلم
انتقدت موقف ع المدونة ...مخلصتش
والتهمة الأساسية
سلفي إخواني متشدد جيبنا وررا
من أنصار الحجاب
من المشمئزين ومحاربي السفور

يا ولدي الله يكون في عونك بجد
بس تسلم ايديك
مليون مرة
يجوا كتاب الزنا والشواذ ومصر اللي بقت حجرة نوم كبييرة
ومتفهمش عاوزين يقولوا ايه

ويتهكموا علي من يقول الحق
تسلم يا أشرف ويسلم كلامك
ربنا يبارك فيك

موجة يقول...

فعلا برامج بموضوعات متكررة
واغراض دفينة
خالص تحياتي
موجة

محمود طه يقول...

والله عند حضرتك حق فى كل كلمة بتقولها .. نفس الكلام فى نفس التوقيت بنفس الضيوف بنفس الصداع اللى بيحصلنا .. لا ننكر انهم جيل السمن البلدى لكن عايزين تغيير .. انا مش بطالب بتغيير الدستور لتكون المدونة متراقبة !!
انا بطالب بتغيير الحكايات .. عايزين جديد يعنى
قصصهم هتفدنى بأيه ..ولا حاجة طبعا لانى عرفتها وسمعتهاقبل كدا بعدد كلمات المقال دا... خاصة فى الشهر الكريم اللى هو موعد هطول الحكايات
تسلم ايدك
==
محمود طه

سمو الأميرة سارة يقول...

تسلم دماغك
الفكرة كلها ان كله بيلعب ع كله
شهر رمضان بالنسبة للكل موسم
للاعلاميين موسم للشغل لازم يقدموا فيه برامج معينة ويملوا وقتهم
وللنجوم موسم للظهور علشان يقدموا فيه اللي الاعلامينين عايزينه
وموسم للمشاهد اللي مصر يتفرج ع نفس النظام والا هيقول " دي مش برامج شهر رمضان دي ؟ ايه التهريج دا ؟ "

المشاهد عايز يتفرج ويأنتخ وهو بياكل مش مستعد يتفرج ع حاجة جادة
والإعلامي عايز يشتغل علشان يلاقي الفلوس اللي ياكل بيها ويأنتخ
والنجم مأنتخ توماتيكي توماتيكي :D

إنها حلقة مفرغة !

قلم رصاص يقول...

بالفعل يا أستاذ أشرف ، ما ان أفلس كل هؤلاء الحاضر حتى هرولوا لاستجداء أمجاد الماضي .. وانت فعلا ركزت على نقطة مهمه جدا وهي ان الجميع في اخر اعمالهم كانوا دون المستوى ودا كان واضح جدا جدا جدا .

احنا فعلا امام برامج ضغط الدم

وطبعا من حقك تبدي رأيك زيك زي اي مواطن او شاب عايش في البلد ، ولكونك مبدع(وانت فعلا كذلك في رأي كل من يقرأون ويسمعون لك) فدا يأكد حقك في ابداء رأيك حتى ولو لم تقدم مايقنع البعض الذين تتوقع ان يهاجموك ولكني لا اتوقع ان احدا سيهاجمك في هذه النقطة خصوصا من طبقة الشباب والجيل الذي مل الحياه بسبب هؤلاء المبدعون الذين أفلسوا

اشكرك جدااااا على المقال الرائع

dr.lecter يقول...

انا كرهت خلاص عادل امام

أم الخــلـود يقول...

اصحى يا نايم ووحد الدايم

(حملة الجسد الواحد)

أرجوا من المدونين الموقرين أن يضعوا شعار الحملة واسمها فقط فوقها (حملة الجسد الواحد) في الشريط الجانبي لمدوناتهم كدلالة على وحدة صف أمة محمد، ومن أجل قيام الولايات المتحدة الإسلامية

لمزيد من المعلومات

http://dndanh111.blogspot.com/2010/06/blog-post_14.html

جعله الله في ميزان حسناتكم .. آمين

غير معرف يقول...

تسلم ايديك و يسلم لسانك
لو جات على البرامج اللي بترفع الضغط كانت بسيطة
الدور والباقي على مسلسلات العري اللي بتتعمل مخصوص في رمضان
يعني اي مسلسل على مدار السنة مل تلاقيش فيه كم من هذه المشاهد زي مسلسل بيتعرض في رمضان
ربنا يهدينا و يهدي الجميع
دة مبقاش شهر عبادة
بقى شهر مسلسلات

كلام على بلاطة يقول...

والله يمكن يكون عندك حق
اعتبره حشو لضياع الوقت
تحياتى
=======
مش قادر اكتب لارضيكم يا من ضيعتوا حاضركم كما ضيعتوا ماضيكم/
وصرتوا عنصريين بلا تسمية ومغرمين بالتعمية ورموز الانانية فيكــــم/
ونفوسكم غير سوية وتعبتوا الكرة الارضية وفى الكراهية لا احد يساويكم/
وبالعنصرية خلقتوا لكم محمية جهنمية ترهبون من تعادوهم ولا احد يعاديكم/
ولا تتركون احد فى حاله والشيطان انتم مساعديه ورجاله ولا احد يناديكم/
الخراب عنوانكم فى الحاضر والماضى وكل البؤس جمعتوه فى اراضيكم/
تمارسون النهب والسلب الى اقصى حد وفيه لا احد ينافسكم او يجاريكم/
تدعون الحرية وتحبون العبودية فحيرتونا وحيرتوا الدنيا فى بلاويكم/
ربنا اكرمكم بالثروات فضيعتوها فى المهاترات وعادت بالنقص ليكم

ابو ريم يقول...

الله ينور عليك
وصعب جدا ان حد يهاجمك على كلامك ده الا اذا كان بيتفرج على تلفزيون المكسيك مش متابع القنوات المصرية

غير معرف يقول...

حـــــــمرا

متنساش حمرا مع ابراهيم عيسى على موجة كوميدى فى رمضان

تحياتى

re7ab.sale7 يقول...

مساء الورد
انا اول مرة ادخل المدونة برغم اني اعرفها واعرفك من زماااان بس مش زمااان اووي يعني ثلاث سنين كدة او اربعة واعرفك من الدستور ومحمد هشام عبية ومروة جمعة ....عايزة اعلق علي البوست الاول قبل ما اقوك بعد الفترة دي كلها دلوقت بدخل مدونتك لية..؟ نفسي افهم الاول هو يوسف القعيد عايز اية بالظبط مش كفاية انه شتم الجيل الجديد اللي هو احنا وابداعاتنا , طيب يبص الاول لكتابات اي حد من العباقرة ف بدايته وبعدها بسنوات ...وهيكل يا جماعة انسان ومش معقول نحطه مكان الالهه وبصراحة بقي دي مش عيشة والشهرة اللي بتخلي الواحد كريستال وممنوع المس ونفسي اعيش زي الناس وبعد كدة يقولولنا احنا بنحبكم اووي واما بانسبة لباقي البرامج فبلاش احسن لاني لو قلت رأي اكيييد مش هكتب تعليق دا انا هكتب مقالات ...وعادل امام انساه لانه مش نجم دلوقت جايز كان زمان نجم دلوقت لاء لاء لاء...
انا بقي دخلت مدونتك ليه....لاني بكل بساطة مش لاقية ايميلك مع انه كان معايا بس للاسف علي ايميل اللي نسيت الباسورد بتاعه ....طيب ليه كنت بدور علي ايميلك ....لاني كنت هموووت م الضحك وعايزة اقولك بجد انك عبقري لاء مش عبقري لاء حاجة اكبر مش معقول بجد انا قريت كتابك " مترو" قصدي مبسوطة يا مصر وواللله وقع ف ايدي بالسدفة ومصدقتش نفسي لانه لقيته وانا ف طنطا بحضر ندوة للدكتور احمد خالد توفيق وطبعا بما ان بلطيم اللي انا منها مفيهاش مكتبات بتبيع الكتب دي فكنت بشتري شوياااات من الكتب وقريته وخلصته مش عارفه اقولك ف اد اية وهو دلوقت مع اختي بتقراه وبجد هتموت م الضحك ...بجد اسلوبك جميل وشيق وممتع جدا ...تحياتي اليك واتمني اني اتشرف بحضرتك ولو صدفه ان شاء الله وف سفري للقاهرة بعد العيد سأبحث عن كتابك لعل وعسي وان شاء الله يكون لي شرف مقابلتك والحصول علي توقيعك ..تحياتي ومعلش الرغي الكتير ده كله
تقبل مروري وودي...رحاب صالح

Alaa' Elhussieny يقول...

ههههههههههههههه
والله عندك حق
حاجة تفقع
المشكلة اننا "بنكاكى" كده كل سنة ومحدش بيسمع :(
يللا يا عم...لنا الله

أخف دم يقول...

السلام عليكم
آسف على التأخير كالعادة.. حاسس انها بقت عادة الاعتذار عن التأخير.. يللا قلبكم أبيض
الحمد لله اننا كلنا متفقين ان دى فعلا برامج ضغط دم.. تعالوا بقى نعمل حملة محترمة اسمها حملة مقاطعة برامج ضغط الدم.. وخلونا نشوف آخرتها مع ولاد ال.... المحرتمين دول..
رحاب صالح.. سعيد جدا بكلامك ورأيك الجميل الممتع فى أسلوبى أو كتابى.. وفخور بكل كلمة قلتيها.أنا الى أتمنى أعرف رايك فى كتابى لعل وعسى.. ويارب يبقى أحسن من الأول
تحياتى ليك
تحياتى لكم جميعا يا أحلى ناس

غير معرف يقول...

This is such a nice addition thanks!!!
عرب كول
شات صوتي شات
شات مغربي
دردشه صوتيه
إنحراف كام
شات عرب كول
صوتي شات كول
دردشه صوتيه
سعودي كول
شات صوتي
شات صوتي
شات عربي
شات بنات كول
شات صوتي
دردشه صوتيه عربيه