اخبار

السبت، ٢ يونيو ٢٠٠٧

دعوة للفهم


بقالى فترة يا جماعة عايز اتكلم فى موضوع مهم جدا..ربما يكون أهم موضوع فى البلوج ده من يوم ما اتعمل
من فترة يا جماعة والبلد بقت على نار ..وياريت تكون نار الأسعار أو نار التعليم أو نار البطالة أو نار أى مشكلة من مشاكلنا .. إنما للأسف النار بقت عبارة عن مجموعة من الآراء الغريبة والفتاوى والنقد الغير بناء بالمرة من المجتمع لبعضه.. طبعا بعضكم هيظن انى هاتكلم عن إرضاع الكبير وبول الرسول صلى الله عليه وسلم وفتوى تحويل الأموال من شبكات المحمول والفتاوى الأخرى الجديدة .. لا ياجماعة ..اللى أثر فيا مش الفتاوى دى .. اللى أثر فيا جدا رد فعلنا إحنا .. هنتكلم بس أولا بالراحة وبهدوء زى أى حوار ناس مثقفة فاهمة مش بتتكلم وخلاص
هنتكلم على الصعيد الدينى أولا
المدونات اتعملت عشان حرية الرأى تقول اللى انت عايزه بس خللى بالك ان حتى الحرية دى ليها ضوابط ..وخاصة إذا كنت هتتكلم عن حاجة انت ملكش فيها أو مش عارف جوانبها .. من فترة بادخل كتير على مواقع ومدونات ألاقى الناس واخدين الأمر بهزااااار شديد .. وكله قاعد يتريق على الدين وأولهم المسلمين نفسهم .. كل واحد وواحدة يمسك فى فتوى إرضاع الكبير مثلا ويقول رأى حضرته بدون حتى ما يكلف خاطره أنه يفتح كتاب ويتأكد قبل ما يتكلم أو حتى يعرف جوانب الموضوع قبل ما يقول رايه .. أنا عموما لا أعترف بحكاية صغر السن .. بس برضه لما يبقى واحد لسه عمره عشرين سنة وقاعد يحلل فى الأمر لمجرد انه قرا كام مانشيت من جرايدنا الموقرة على كام إفيه من برامجنا التافهة يبقى الأمر خطير فعلا يا جماعة .. فيه ناس مؤمنة بقدرة العقل جدا وأنا أول الناس دى وعارف ان ربنا وهبنا العقل ده عشان نحلل ونفكر وده بدليل ان ربنا سبحانه وتعالى قال إنما يخشى الله من عباده العلماء لأن هما الناس اللى بيفكروا وبيكتشفوا بعقلهم دلائل قدرة ربنا .. بس المشكلة إن الإنسان تزيد المسألة معاه قوى ويبدأ يفكر ويعترض ويحلل فى ثوابت الدين نفسه .. بمعنى انى ماينفعش أفكر وأعترض على ان الضهر أربع ركعات .. واقول أنا عايز اعبد ربنا اكتر أنا هاصليها خمسة .. ماينفعش طبعا .. لأن ده من ثوابت الدين ... يبقى الأول قبل ما نتريق ونتكلم لازم نعرف إن الفتاوى الى بتحصل اليومين دول كلها من أحاديث صحيحة لا جدال فيها بتاااااااااتا .. إنما المشكلة فى كيفية تحليل الحديث وبيان كونه حديث عام لكل البشر ام خاص بموقف .. هوه ده الاختلاف .. واللى هيحكم فى الاختلاف ده مش انت ولا انا .. اللى هيحكم فيه أهل الرأى والعلم ..يعنى من الآخر اى اعتراض حتى من باب السخرية فهو اعتراض على حديث صحيييييييييح للرسول .. حتى كلمة ازاى الكلام ده ؟؟؟ اللى بقينا بنقولها ف كل حاجة وكاننا بقينا أعلم العصر ده اعتراض صريح على ربنا والرسول .. ممكن بكل بساطة قبل ما تفتى وتبدأ تعترض وترفض وتقول ازاى وليه تقول لى قريت كام كتاب ؟؟؟ طبعا ممكن حد يقول لى أنا قريت تاريخ جيفارا وكتاب الرأسمالية والأمير لميكافيللى وقصص مترجمة وكلام كبير كده .. لا يا استاذ أنا باسأل حضرتك قريت كام كتاب فى دينك .. تعرف ايه عن علم الرجال؟؟ علم الفقه؟؟علم الحديث؟؟ والأخت اللى قادرة انها تتكلم ولا أجدع شيخ فى البلد ممكن تقول لى ايه الفروق بين اركان الصلاة وواجبات الصلاة وسنن الصلاة؟؟ إيه الفروق بين الماء الطاهر والمطهر والنجس ؟؟ ولو اتكلمنا عن أمورها أو أموره الشخصية تعرفوا ايه عن كيفية الغسل مثلا بعد الجنابة؟؟ مش دى أمور ثوابت .. قبل ما نصل لمرحلة اننا ناخد الأمور بالعقل لازم نملى العقل ده الأول .. حقك تعترض وتقول رايك بس اوعى تدخل فى مناطق انت مش قدها ويغرك عقلك ودماغك فى التفكير .. لأن مش كل الأمور بالعقل وزى ما قالوا لو كان الدين بالعقل لكان المسح على الخفين من أسفل .. مش هوه بيتوسخ من تحت برضه؟؟ .. مش العقل بيقول كده ؟؟.. يا جماعة احنا اللى اتسببنا فى البلبلة دى مش الفتاوى.. يا جماعة دى فتنة خلق القرآن اللى اتعذب فيها الإمام أحمد بن حنبل وغيره .. كانت الناس مستنية برة السجن عشان تشوف الإمام هيقول إيه عشان يسجلوه للتاريخ .. افتحوا بقى الجرايد والمجلات والمدونات وشوفوا كام واحد أحمد بن حنبل بيكتب لمجرد انه بيكتب وان ليه راى رغم ان مصادره غير موثوق بيها أساسا ..ارجع فى كل مجال لأهل العلم بتاعه .. الناس فاهمة غلط .. الواحد فاكر انه لو شتم وكسر التابو الثلاثى المقدس (الدين والجنس والسياسة) وقال كام مصطلح جامد وعرف آراء الناس الشيوعين والماركسين والاشتراكيين وغيرهم يبقى هوه كده المثقف اللى مافيش غيره .. لا يا جماعة بعد إذنكم .. الثقافة عنوانها البساطة .. اتكلم واشرح بس بسط الأمور واتكلم بحب وود ومنطقية لأننا فى الآخر جيل واحد ولازم على الأقل نفهم بعض.. حتى مشايخنا معدش ليهم احترام فى قلوبنا .. أنا عارف ان اختلاف الآراء عامل بلبلة اليومين دول بس ايه يعنى .. من قديم الأزل وفيه اختلافات ومذاهب واحنا اللى استفدنا منها .. يبقى لازم أهل العلم يتم التعامل معهم باحترام وتوقير وخصوصا لو كنت عارف بينك وبين نفسك انك ملكش فى الموضوع من اساسه .. شوف الفتوى واستغرب عادى وابحث بنفسك واسأل غيره وغيره وغيره .. مش ربنا خلقك للعبادة برضه ؟؟؟ مش دينك وأموره عبادة ؟؟؟ ابحث يا عم
والمشكلة أسلوب الحوار نفسه بقى مستفز .. كله بيشتم فى بعضه ومش عاجبه حد .. حد يصدق ان واحدة مفكرة عصرية قالت لو الرسول بنفسه جه وقال لى البسى الحجاب أنا مش هالبسه .. قد ايه ممكن الأسلوب يصل للدرجة دى .. وكمان حد يتريق على أسلوب كلام الشيوخ ونبرة صوتهم كمان .. طب ياستى ما انتى بتسمعى عماد بعرور وسعد الصغير وعادى يعنى مع الاختلاف الشاسع وودانك زى الفل مفيش حاجة
أنا أولا يا جماعة مش تبع أى جماعة عشان المسألة توضح بس أنا مسلم مصرى .. شاغلنى انهيار المسألة معانا للحد ده .. طب شوف القصص دى واحكم على أسلوب الحوار
قالوا للإمام ابن القيم :لقد اختلفت فى بعض الأمور مع ابن تيمية وهو شيخك .. رد وقال ايه؟؟؟؟ قال
إن هدهدا جاء وقال لسليمان أحطت بما لم تحط به .. والهدهد هو الهدهد .. وسليمان هو سليمان ..
ياااااااااااااااااااه .. إيه الاحترام ده والعظمة دى .. وشوف دول مين كمان
شوف كمان .. أحد العلماء جاء إلى أمير وفضل ينصحه بعنف وشراسة وكان الأمير حليما فقال له .. يا هذا . إن الله بعث من هو أفضل منك إلى من هو أسوأ منى وقال فقولا له قولا لينا .. يقصد طبعا ربنا لما بعث سيدنا موسى وسيدنا هارون لفرعون
شوفوا الردود يا جماعة والحلم والأدب مع الاختلاف
طب شوف بقى الرجوع للحق والأدب والذوق فى التعامل
كان سليمان بن عبد الملك ماشى فى الموكب فنادى عليه واحد من الرعية عشان مصلحة فلم يلتفت .. وقال للجنود قولوله ييجى فى يوم المصالح فى القصر .. بس الراجل فضل ينادى ينادى .. فتوقف سليمان غاضبا وقال له ماذا تريد ؟؟؟ قال له
يا أمير .. إن نملة تكلمت فى موكب سليمان فتوقف وتبسم ضاحكا من قولها .. وأنا لست بنملة وانت لست نبى الله سليمان...
ياااااااااااااه .. يا جماعة والله روعة المواقف دى .. وطبعا نزل الأمبر عن موكبه وأجاب طلبه فورا .. رجوع للحق مش لمجرد الكلام وان كل واحد عايز يبقى هوه الصح
نيجى للصعيد السياسى
نفس الأزمة .. عشان نتكلم وخلاص ونعارض بقينا بنقول أى كلام بلا أى فكر .. وبنمشى تبع الهوجة .. سايبين كل مشاكل بلدنا اللى مأثرة على كل واحد فينا وعاملين بانرات وبوستات عن جواز جمال مبارك مع شتيمة وسب شديد مش عارف ليه .. وكاتبين على البانر .. خديجة آه .. مصر لأ ... يعنى ايه ؟؟؟؟ يعنى مصر من غير جمال هتموت خلاص .. السد هيقع والاقتصاد هيبوظ عشان شهر العسل .. وايه يعنى لما اى حد يتجوز ؟؟؟ إيه المعارضة فى كده ؟؟؟ ولو ما تجوزش برضه هتنزل الصحف .. هوه ما اتجوزش ليه وتطلع كام إشاعة وكلام فارغ وجرايد وصحف فيها 40 ورقة كلام فارغ تتباع وخلاص عشان معارضة زائفة واهية .. وبرضه حتى صورة الريس .. هيه المعارضة انى أجيب الريس بقرنين وللا أتريق عليه ؟؟؟ عايز تنتقد قول ليه ..ومش عايز ده ليه وعايز ده ليه ؟؟؟ بلاش شعارات جوفاء فاضية بتغذيها عقول أفضى ... أظن الحمد لله قصايدى زى باخاف م الحكومة وكله قابض وغيرها تفهم الجميع انا اتجاهى ايه عشان محدش يقول انى بادافع عن حكومة وللا حاجة لا سمح الله .. بس أنا برضه عايز كل واحد يتكلم يقول هوه بيقول ايه وليه .. مش مجرد صور يا جماعة .. خلونا ننزل على أرض الواقع ونشوف البلد باظت قد ايه والسبب ايه بجد .. البلد مش هتنصلح بصور بقرنين يا جماعة ولا بعدم جواز جمال
أنا عارف ان البوست طويل جدا بس والله يا جماعة أنا تعبت من الصحافة اللى بيقولوا عليها حرة واللى بتخصص خمس ست صفحات يوميا أو اسبوعيا شتيمة فى شخص واحد لا غير بدون حتى ما تفيدنى ولا تتكلم عنى .. وفى الآخر تكتشف ان دى كلها أقنعة وسبوبة عشان تكملة الشكل الديمقراطى الهزيل فى البلد ..وأنا ليا أصحاب فى جرايد معارضة كتير بيحكولى على كمية المهازل اللى بتحصل فى دهاليز الصحافة وأخلاق الصحفيين الشرفاء اللى بنعتبرهم قدوة ووطنيين
عايزين نفكر ونعبر ونحلل بجد .. نقرا ونفهم قبل مانتكلم عشان ما نبقاش قشة فى مهب الريح .. اقول لكم حاجة اقروا البروتوكول الثالث عشر من بروتوكولات حكماء صهيون وشوف المخطط بتاع اليهود ماشى صح وللا لأ معانا .. وخللوا بالكم الأممين اللى فى البروتوكول هما اى شعب غير اليهود . إحنا يعنى
البروتوكول الثالث عشر:
ان الحاجة يومياً إلى الخبر ستكره الأممين على الدوام اكراهاً أن يقبضوا ألسنتهم، ويظلوا خدمنا الأذلاء. وان اولئك الذين قد نستخدمه في صحافتنا من الأممين سيناقشون بايعازات منا حقائق لن يكون من المرغوب فيه أن نشير إليها بخاصة في جريدتنا Gazette الرسمية. وبينما تتخذ كل أساليب المناقشات والمناظرات هكذا سنمضي القوانين التي سنحتاج اليها، وسنضعها أمام الجمهور على أنها حقائق ناجزة.
ولن يجرؤ أحد على طلب استئناف النظر فيما تقر امضاؤه، فضلاً عن طلب استئناف النظر فيما يظهر حرصنا على مساعدة التقدم. وحينئذ ستحول الصحافة نظر الجمهور بعيداً بمشكلات جديدة (وأنتم تعرفون بأنفسكم أننا دائماً نعلم الشعب أن يبحث عن طوائف جديدة). وسيسرع المغامرون السياسيون الأغبياء إلى مناقشة المشكلات الجديدة. ومثلهم الرعاع الذين لا يفهمون في أيامنا هذه حتى ما يتشدقون به.
وان المشكلات السياسية لا يعني بها أن تكون مفهومة عند الناس العاديين،ولا يستطيع ادراكها ـ كما قلت من قبل ـ الا الحكام الذين قد مارسوا تصريف الأمور قروناً كثيرة ولكم ان تستخلصوا من كل هذا اننا ـ حين نلجأ إلى الرأي العام ـ سنعمل على هذا النحو، كي نسهل عمل جهازنا كما يمكن أن تلاحظوا أننا نطلب الموافقة على شتى المسائل لا بالافعال، بل بالأقوال. ونحن دائماً نؤكد في كل اجراءاتنا اننا مقودون بالأمل واليقين لخدمة المصلحة العامة. ولكي نذهل الناس المضعضعين عن مناقشة المسائل السياسية ـ نمدهم بمشكلات جديدة. أي بمشكلات الصناعة والتجارة. ولنتركهم يثوروا على هذه المسائل كما يشتهون.
انما نوافق الجماهير على التخلي والكف عما تظنه نشاطاً سياسياً إذا اعطيناها ملاهي جديدة، أي التجارة التي نحاول فنجعلها تعتقد أنها أيضاً مسألة سياسية. ونحن انفسنا اغرينا الجماهير بالمشاركة في السياسيات، كي نضمن تأييدها في معركتنا ضد الحكومات الاممية.
ولكي نبعدها عن أن تكشف بأنفسها أي خط عمل جديد سنلهيها أيضاً بأنواع شتى من الملاهي والألعاب ومزجيات للفراغ والمجامع العامة وهلم جرا.
وسرعان ما سنبدأ الاعلان في الصحف داعين الناس إلى الدخول في مباريات شتى في كل انواع المشروعات: كالفن والرياضة وما اليهما . هذه المتع الجديدة ستلهي ذهن الشعب حتماً عن المسائل التي سنختلف فيها معه، وحالما يفقد الشعب تدريجاً نعمة التفكير المستقل بنفسه سيهتف جميعاً معنا لسبب واحد: هو أننا سنكون أعضاء المجتمع الوحيدين الذين يكونون أهلاً لتقديم خطوط تفكير جديدة.
وهذه الخطوط سنقدمها متوسلين بتسخير آلاتنا وحدها من أمثال الأشخاص الذين لا يستطاع الشك في تحالفهم معنا، أن دور المثاليين المتحررين سينتهي حالما يعترف بحكومتنا. وسيؤدون لنا خدمة طيبة حتى يحين ذلك الوقت.
ولهذا السبب سنحاول ان وجه العقل العام نحو كل نوع من النظريات المبهرجة التي يمكن أن تبدو تقدمية أو تحررية. لقد نجحنا نجاحاً كاملاً بنظرياتنا على التقدم في تحويل رؤوس الأمميين الفارغة من العقل نحو الاشتراكية. ولا يوجد عقل واحد بين الأمميين يستطيع ان يلاحظ انه في كل حالة وراء كلمة "التقدم" يختفي ضلال وزيغ عن الحق، ما عدا الحالات التي تشير فيها هذه الكلمة إلى كشوف مادية أو علمية. إذ ليس هناك الا تعليم حق واحد، ولا مجال فيه من أجل "التقدم" ان التقدم ـ كفكرة زائفة ـ يعمل على تغطية الحق، حتى لا يعرف الحق أحد غيرنا نحن شعب الله المختار الذي اصطفاه ليكون قواماً على الحق.
وحين نستحوذ على السلطة سيناقش خطباؤنا المشكلات الكبرى التي كانت تحير الإنسانية، لكي ينطوي النوع البشري في النهاية تحت حكمنا المبارك ومن الذي سيرتاب حينئذ في اننا الذين كنا نثير هذه المشكلات وفق خطة سياسية لم يفهمها إنسان طوال قرون كثرة
يا جماعة يا ريت نفوق .. قرب من دينك وابحث .. فكر فى بلدك واتكلم بكل ادب وحرية على قد ما تقدر

الشتيمة والبذاءة مش هتفيد

عشان كلنا هنموت وهيفضل الدين

وكلهم هيموتوا وهتفضل مصر

::تحديث

الشيخ ابو إسحق الحوينى قال إن حديث البول غير صحيح .. وأكد صحة الأحاديث الأخرى .. حديث الرضاعة وحديث النخامة كمان... وشرح سبب الأحاديث كلها ورأيه فى بلبلة الرأى والفتاوى ورأيه أعجبنى جدا حيث استنكر مناقشة الأحاديث دى فى هذا الوقت ولم يستنكر صحتها .. ياريت يا جماعة ندخل على يوتيوب ونعمل سيرش على ابو إسحق الحوينى ونسمع رأيه .. ربنا يهدى الجميع

هناك ٣٧ تعليقًا:

Esmeralda يقول...

الناس غاويين يتشنجوا و خلاص
لسه حتى مبقناش كى جى ديموقراطيه

خش على اللينك ده و حتعرف قصدى
http://esmeraldapix.blogspot.com/2007/05/blog-post_3918.html

Ana keda يقول...

بجد موضوع مهم اووووووووووى الى انت بتتكلمفيه يا اشرف احنا مشكلتنا التخبط ف كل حاجة بنسمع صوت راسنا بس وبننسى اى حاج ة تانية انا الحمدلله عارفة دينى نوعا ما اه مش كله بس بحترم على الاقل اراء شيوخ اوحتى اى حد عالم فليه اهاجممن غير ما يكون عندى الخلفية الصح ودى انا شوفتها فى مدونات كتير الفتوى اه انا ضد فتاووى كتير لانها بقت بصراحة كله بيفتتى يعنى بس فى كويس وفى وحش والاعلام هو الى بيدمر الصورة دى وانا سمعت المضوع ده على قناة الناس لان اى قضية فقه مين فعش يتناولها غير ناس موثوق فهيا

غير معرف يقول...

دمك تقيل النهارده.
أنا دخلت بلوغك علشان خفة دمك
طلع الموضوع دسم و تقيل عالمعدة.
ربنا يسامحك

غير معرف يقول...

يسلم فمك يا ابنى

حدوته مصرية يقول...

معاك حق بس كون انهم اتريقو على الفتاوى ده لانه فتاوى مؤلفة ومش انا اللى بقول كده لكن رد الازهر و الدين اللى بيثبت

و اذا كان على جمال و خديجة اه و مصر لا فده كان معناه انهم بيباركولو جوازه لكن مايباركلوش مصر و هى ليها معنى خبيث شوية
لكن انا معاك ان بقى بيحصل كتير اعتراضات و شتيمة و تريقة من غير نقد موضوعى

طبعا انا مش بقول كده لانى بدافع عن حاجة فانا معلقتش على الفتاوى ولا على جواز جمال و متكلمتش عنهم عندى قبل كده

فبركة يقول...

يسلم فمك يا احمد افندى يا جوز اختى
قصدى يا اشرف توفيق
انا فعلا عملت بلوج قولت فيه نفس كلامك بعنوان عيب عليكم يا مدونين
يا ريت تدخل وتقراه
والقاهرة نورت بيك يا عمنا
تحياتى
اشوفك على خير

Amr Ahmed يقول...

اللللللللعب

والله عاقل يابني
يا حلاوتك كده

وانت راسي

تحياتي علي البوست الرائع
اللي اكتشفت فيه وجه تاني لاخف دم

اما موضوع بول الرسول
انا كنت هاتكلم فيه
بس لقيت صاحب مدونة فبركة
عامل الواجب

YHYيــوســف الـمصـرى يقول...

السلام عليكم
اولا : والله يا اشرف كلامك صحيح 100% واقسم بالله انى كنت عايز اكتب بوست بنفس الفكر ده
المشكلة اننا بالبلدى كده جداد على حاجة اسمها الحرية منعرفش يعنى ايه النقد بفكر وعلم ...نحن شعب كنا ننادى بحرية الرأى طوال سنوات وعندما اتيحت لنا نسينا اننا لم نتعلمها كى نمارسها!!!!
الحمد الله انا درست فى الازهر الشريف حوالى 13 عام ولكن لا اكتب ولا افتى فى شىء لأنى اشعر انى برغم هذه السنوات لازلت صغيرا على ان اجادل فى الامور الفقهية !!!!ما بالك بمن لا يعرفون هل الريح تبطل الوضوء ام لا!!!
اصبت يا اشرف ولى تعليق اخر صغير
سؤالى لبعض المدونين !
هل ترضى ان يشتم احد والدك ويسبه حتى لو كان والدك فى وجهة نظره ظالم؟
هل ترضى ان يرسم احد والدك برسم يسىء اليه ؟
هل ترضى ....الخ!
مش علمونا ديما اننا نحترم الكبير على الاقل لأنه الاكبر سنا !!!
عيل مطلعش من البيضة ومش فاهم حاجة يفضل يشتم ويسب فى رئيس بلده لمجرد انه فاهم انه كده بيعبر عن رأيه ويا ريته رأيه هو !!
لم يأمرنا اسلامنا ان نشتم ونسب حتى لو كنا مظلومين !!
احزننى بعض المدونين وبعض الرسومات وبعض الفديوهات التى نهين فيها رجل مسلم فى مقام جدى وجدك والمفروض انه زعيمنا !!
تقليد اعمى فى النقد للغرب
اخذنا الاساليب الرديئة وتركنا جوهر حرية التعبير
نسينا ان حرياتنا تتوقف عند حدود ديننا واخلاقنا !!!
تحياتى

اه صحيح كنت هنسى
يا عم اشرف والله انا كان نفسى اشوفك جدا جدا
لكن ظروفك وظروفى مسمحوش واعزرنى على اى تقصير منى والله غصب عنى انا فى ظروف لا يعلمها الا الله
ادعيلى يا باشا
وان شاء الله هنتقابل لما ربنا يريد
بس ونبى متزعلش منى يا باشا علشان انا عارف انى مقصر معاك
....
على فكرة اليوم الى اتصلت فيه بيا الصبح ده كان انقاذ راحت علينا نومة والبت مكنتش هتروح الامتحان والله قعدت ادعيلك ههههههه
سلام يا احلى صديق
تحياتى

مصطفى حسان يقول...

ما هو انت اللي غلطان برضه يا عم أشرف
بعد كده لما تيجي تعدي الشارع ابقى بص يمين وشمال قبل ما تعدي



برضه مش عارف اتكلم جد خالص .. لساني مش عارف يطاوعني ..

لا لا نتكلم جد بقى

إن الاتجاهات الرأسمالية تجعل من البؤر اللازوردية نتاجا باهتا عليه عوامل الانجنائات والشمس تخرج دائما من البؤرة اللا نهائية ...

شوفت بقى ان الموضوع سهل جدا ومش محتاج كل اللي انت بتقوله ده

Shower-Mirror يقول...

من كتر ما انا متفق معاك ميه فى الميه ..انا حاسس انك اخدت الكلام من على لسانى و مش هاناقشك فى ولا كلمه ...

انا موافقك كمان فى موضوع المشتغلين بالصحافه ..و احب اقولك انى بصمت بالعشره انهم كلهم جهله و منتفعين و كلاب سلطه و راغبى شهره

و يستثنى من هذا الاطلاق قله قليله جدا ...ماحدش يعرف هما بيكتبوا فين


و صدقت يا اشرف لما قلت اننا لما نعارض رئيس الجمهوريه و نعمله صوره انه بقرنين او انه بقره و كده ...يبقى احنا فعلا شعب جاهل و يستاهل اللى يجراله ....


كان عندى نظريه اسمها ثقافة سائقى التاكسى .. و هى ان الاصل فى مناقشة اى موضوع للشعب المصرى هو ان تشتم الحكومه اولا ...بالظبط زى سواقين التاكسى

و الكاتب المبدع خالد الخميسى ...اتكلم عن نفس الموضوع فى كتابه تاكسى ....


و لو فضلت اتكلم كده مش هايكفينى ست اشهر اقول و اعيد ...


عموما احييك يا اشرف ... و انا تانى باقولك انا معاك فى كل اللى قلته ... و ربنا يكرمك


تحياتى

zordeak يقول...

تسلم ايدك يا اشرف
بوست جاى فى وقته فعلا
فى الصميم

متفق معاك فى كل كلمة وبجد بحترم تفكيرك جداااااااااااااااا

الناس كلها بقت بتتصرف من غير مسؤلية

وغياب التربية الدينية الصح تخلى اى بنى ادم جاهل يتكلم ويزعق ويقول كلام فارغ هيتحاسب عليه بعد كده


شكرا على الفكر الراقى المحترم

تحياتى

مَلَكة يقول...

مفيش تريقة على الفتاوى طالما بأحاديث صريحة ومتفق عليها
إنما الفكرة في إن فتوى زي ارضاع الكبار وبول الرسول صلى الله عليه وسلم دي هتنفع المسلمين ازاي بقى دوقتي؟
أولا الرسول خلاص مات
ثانيا مش منطقي ابدا تطبيق الجوانب اللي جاءت بها الفتوى حتى ولو علشان نتجنب الخلوة وما يحدث بعدها
العبرة في الفتوى مش بأنها صح أو غلط
وإنما بهل هتنفع المسلمين ولا لأ و هل هتزيد البلبلة بينهم ولا هتجمعهم وازاي هتخلي بقية الشعوب -الغير مسلمة واللي المفروض نكون قدوة ليهم علشان نشجعهم يعرفوا اكتر عن الاسلام والمسلمين-يبصوا لنا؟

ومعلش بقى
فتاوى من النوع ده ملهاش أي لزمة حتى لو كانت صحيحة مليون المية

انا رديت على جزء من الموضوع انما حرية الشتيمة والمسماة دوقتي بحرية التعبير عن الرأي كما يستخدمها بعض الناس مرفوضة طبعا شكلا ومضمونا

تحياتي

أنا حر يقول...

أول مرة أزور مدونتك بس اسمحلي اعلق شوية على بعض اللي انت قلته
أولا انا معاك ان دماغنا مش مليانه أمور الدين بتاعتنا واننا مقريناش حاجة في الدين بس ده مش ذنبنا لوحدنا عموما انت بتطلب مني مااستخدمش عقلي في النقطةدي طيب ما نخلي شيوخنا يتكلموا في الحاجات اللي متخليناش متلغبطين بمعنى اصح يكلمونا على قد فهمنا وبعدين يعني هما سيبين كل حاجة في الدين وجايين يتكلموا عن ارضاع الكبير وشرب بول الرسول والمفروض مني اني مااعترضش لمجرد اني مش قريت كتب دينية؟؟ ازاي يعني
في حاجات لازم تمر على العقل الاول حتى في الدين
وبعدين ماينفعش نستحمل المؤثرات الصوتية المرعبة والمخيفة والرهيبة في اصوات المشايخ لمجرد ان ناس بتاعت اغاني صوتهم وحش برده لأن دول حاجة ودول حاجة تانية الدين ماينفعش يتقدم بالصورة اللي بيتقدم بيها دلوقتي
انا في الجزء الديني ده مع العقل والعقل هنا بيحكموا قوانين خاصة بالدين مش هنقدر نشكك فيها أو نغيرها زي الصلاه والصوم والاركان الاساسية في الدين
اما بالنسبة لموضوع السياسة انا معاك مليون في المية لأن احنا بنستخدم الحرية غلط ولسا مش عارفين الفرق بين المعارضة السياسية والشتيمة والسب
معلش انا طولت عليك وكان دمي تقيل اتمنى انك تكون استحملتني بس الموضوع كان كويس وده اللي شجعني أكتب رأيي
تحياتي

ساعه الغروب يقول...

بجد مش لاقيه كلمات اشكرك بيها


ولا مره زرت البلوج عندك وخزلتنى

بجد انت حد واعى اوى اوى اوى اوى اوى فكريا

ومدرب صح على طرق النقد السلبى والايجابى

متفقه طبعا معاك فى كل كلمه

ما اعرفش يبقى ما اقولش ولا كلمه
قبل ما اقرا واعرف او اتكلم فى حدودى

شكراليك ولعل رسالتك تكون وصلت لكل حد كان بيفكر لسه انه يكتب باسلوب ركيك عن الى بيحصل حوالينا

شكرا ليك مره تانيه

Shiko يقول...

كلامك سليم يا اشرف
بس للاسف الناس فى مجتمعنا مش عندهم ثقافه دينية كافية لتقبل الفتاوى اللى زى كده
وعشان كده كان المفروض رجال الدين يلعبوا دور اكبر منعا للفتن والسفسطه
بدلا من ترك الدين لعبه بين ايدى الجاهلين واراء كل من هب ودب
كفانا كلام عن الفتاوى بغير وعى وثقافه دينية وكأن بنا كل مشاكلنا اتحلت

vision يقول...

أنا قريت البوست بالرغم من الضرب والقذف الى حواليا وعايزه اقوللك انو جميل............يتبع....

mohamed يقول...

الناس عندنا بتتكلم فى اى حاجه وكل حاجه ومن غير تخصص كل واحد فاكر انه هو اللى بيفهم فى كل حاجه والناس التانيه مخها على قدها ودى نرجسيه عند الناس دى وبجد انا زيك اتخنقت من الناس اللى هما بيحاولوا يتحرروا بانهم يقللوا من صوره الدين او يعلقوا تعليقات سخيفه ع المتدينيين دا غير اللغه الحواريه المتدنيه اللى بيتكلموا بيها والكلام البذيى اللى مش عارف بيكتبوه ازاى لكن هو ده فى نظرهم قمه الحريه

انتظار مؤقت يقول...

شوف يا استاذي كلامك صح و موزون بميزان العقل تمام و مفيش عليه غبار بس المشكله حسب ما انا شايف في الشيوخ الي بتفتي بسهوله جداا مع ان الفتوى دي اصعب حاجه ممكن اي حد يتصدى ليها و مهما كان علو الشيخ او المفتي لازم يكون عندو ضمير و احساس بحاجات الناس و الامه و يبعد عن توافه الامور الي لا حتفيد الناس و لا حتقدم و لا تاخر وربنا كريم و لطيف بعباده و اشكرك على موضوعك الجميل ...تحياتي

bastokka طهقانة يقول...

فتح الله عليك

admelmasry يقول...

معاك في اغلب الموضوع
علي فكرة انا قريته كله والله
.
.
لكن بالنسبة للفتاوي
.
.
فتوي بول النبي
اصلا حتي الحديث مشكوك فيه
.
فكيف للنبي وهو ماهو
ان يامر خادمته
ان تسكب اناء تبول فيه ؟
.
.
اظن ان اي انسان عادي
يخجل ان يطلب مثل هذا الطلب من خادمته
فما بالك النبي
والذي قال عن نفسه
.
ادبني ربي فاحسن تاديبي
.
.
وحتي ان كانت حقيقية
فما حدث معها كان بقبيل الصدفة البحته
فلم يكن مشاع للصاحبة ذلك .. ياعني حديث مشكوك فيه حدث بالصدفة البحته
.
هل يصح اخراج منه فتوي
.
.
لكن انا اعتقد اني ممكن اخد بالراي القائل
.
*******************
* الصوفي غلب الفقيه *
*******************
اي ان المفتي علي جمعه الصوفي غلبت عليه نزعته الصوفية علي موضوعية العالم الفقية علي جمعه
غاب عن الصوفي ان العالم لابد ان يراعي اختلاف ثقافات الناس وافكارهم
هذا كل ما في الامر
.
.
.
لست هنا كي اتناقش في كل ما اثار
ولكن كي اضم صوتا الي صوتك
يدعوا الي عدم النباح
بعبارات لا يعي اصاحبها معانيها
.
.
كفي بنا توجيها من قبل مؤسسات تخطط وتدبر لتوجيه المدونين الي ما تراه الصواب في مصلحتها
.
.
اشير هنا علي مضض .. الي من يصنع الحملات ويروج لها باسم الحرية والديموقراطية حتي يزج اغلب المدونين في مخطط يخدم مصالحة هو
.
.
تحياتي اليك
يا شاعر يا كبير
والسلام

islam yusuf يقول...

فعلا انت عندك حق فى كل اللى بتقوله
المصريين طول تاريخهم كده مش عارف هايتغيروا فى يوم من الأيام و اللا ايه
المصرى دايما بيواجه مشاكله بالنكته أو بالشتيمه أو بكلام فاضى
بيتجه اتجاه تانى بعيد عن المشكلة الأساسية

من الآخر الشعب المصرى شعب كلام و بس
و شكلها باظت
أول زيارة
بوست جميل
تحياتى

إسكندريلا يقول...

الحفل الجاى لاسكندريلاّ يوم 11/6/2007 بالجامعة الأمريكية فى انتظار تفاصيل أكثر


بعدها اسكندريلاّ هتكون موجودة يوم الجمعة 29 يونيو على مسرح الجنينة من9-10 مساء


المكان: حديقة الأزهر طريق صلاح سالم الدراسة جميع العروض مجانية بخلاف تذكرة دخول الحديقة (5 جنيه) للمزيد من المعلومات www.mawred.org
الحفل التالى سيكون فى ساقية الصاوى 11/7/2007 ضمن مهرجان (أجازة بجد ) التى تقيمه جمعية تنمية بلا حدود أيضاً التحديث بالتفاصيل مستمر

Unknown يقول...

أعتذر عن قبول الدعوة منعا! للجلطات المخية و الاصابة بالتوخولوف

فوكيره يقول...

شرف قبل اى حاجه بعد كده تعمل موضوع فكر بهزار وموضوع فكر دسم

الطرح محترم جداا وباين فيه الحسره

ندخل في الموضوع
الثقافة عنوانها البساطة ..
عجبتنى الجمله دي بشكل مبدأى
مضمونها بيقول ان الثقافه انك تقدر تتواصل مع اى حد وتوصله فكرك ببسطه ومن غير تعقيد

في كام نقطه عايزه اتكلم عليهم
اولهم الشتيمه الي بتدخل مع النقد في سياق واحد ... انا مش معاها باى شكل من الاشكال
وعندى ايمان دخلى شديد بيقولى ان الانسان الى بيمارس حريته بمسئوليه وضمير محدش يقدر يقرب منه
وكمان ده دينا.. دينا نهى عن السب في كل الاحوال

النقطه التانيه هى رد الفعل الايجابي على اى حاجه ينقدها عقلي في المجتمع وهى بشكل عام انى ابدأ بنفسي والى ميعجبنيش ما اعملوش
وانى ارجع للاصول
يعنى فتوى استغربت مضمونها ارجع وشوف مصدرها واقرأ

يعنى كمثال تانى ايام التعديلات الدستوريه ناس كتير فعلا كانت معارضه ليها من غير حتى ما تعرف بنودها
انا فاكره انى قرأتها وفي حجات مفهمتهاش بمنتهى الصراحه وسألت فيها من جانب المعارضين ومن جانب المؤيدين كمان واخدت قراري ليلتها الفجر

اعترف انى مش دايما بعمل كده وسعات ممكن تاخدنى الجلاله مع الى بتاخدهم وافتكر انى فهمت الموضوع صح
بس المهم ان الوحد لما يعرف انه غلط يعترف انه غلط ويرجع للاصول ويشوف فين الصح وفين الغلط ويتعلم مش عيب
وثانيا وقت ما "يدرك" انه الموضوع الفلانى حساس ولازمه قراءه وبحث قبل ما ااقول رأيي يبقا اعمل كده
لان محدش فينا ابو العريف

في برنامجين مهمين جدااا اتمنى ياثروا في امتنا وهما الوسطيه لدكتور طارق السويدان
و دعوه للتعايش للاستاذ عمرو خالد
دعوه للتعايش كـ اقناع بفكر الاختلاف والوسطيه تطبيق على شكل الاختلاف والحوار

بجد يا اشرف تحياتى لدماغك دى الى كانت باينه وواضحه من زمان ولسه
و سلوكك الايجابي
الى شوفته هنا

(بقالى يومين بضيف الرد ده هنا ياا رب يتضاف المره دي)

احمد عبدالحي يقول...

بجد عنوان جميل جدا
شكرا علي العنوان يا اشرف

عبسميع يقول...

ينصر دينك يا أشرف بجد
بوست رائع وكلام رائع ورأي فعلاً شاغلني وعمري ما كنت هعرف أكتب أحسن من كده

روح يا شيخ بجد والله ومن غير تريقة ولا اي موالسة أو مجاملة دا احسن بوست قريته في المدونات كلها لحد دلوقتي

مش عارف اقولك ايه انت جبت جوانب الموضوع كلها وكلامك كله أنا موافق عليه كله من اوله لأخره

تحياتي لبوستك الأكثر من رائع
تحياتي مرة أخري

أخوك الصغير
محمد

زحل الفلكي يقول...

ارفع القبعة احتراماً لطريقة تفكير منظمة مرتبه وسليمه 100% من منطلق عقلي
ومن منطلق اؤمن به
ومكنتش حعبر عن الفكره دي بأحسن من اسلوبك ابداً
اؤيدك
وبشده

أخف دم يقول...

سعيد جدا يا جماعة بردود الفعل وتقبل الناس للدعوة .. وشرف ليا والله الكلام الجميل اللى اتقال وعشان مااردش على الناس اللى مدحت وأخجلتنى بالشكر .. فأنا باتوجه ليكم كلكم بالشكر وهارد على التعليقات اللى محتاجة توضيح بس..
ربنا يخليكم ليا
ــــــــــــــــــــ
الشخص المجهول
مش معنى ان البلوج أخف دم .. يعنى كل يوم أزغزغ الناس .. أنا باكتب حاجات ساخرة بس فى نفس الوقت مهمة وبتناقش قضايا معينة .. وبعدين ربنا ما يحرمنى من وجودك ولا وجود غيرك .. وتشرفنى فى اى وقت .. وبعدين لما يبقى فيه حاجة زى دى لازم كلنا نقف عشان نبقى إيد واحدة .. منورنى تانى بجد
ـــــــــــــــ
محمد ياسر
يا محمد أنا أقصد عموما اننا قبل ما نفتى أو نتكلم نقرى ونفهم الأول فى أى موضوع مش شرط دول بس .. وبعدين حتى لو رجل دين قال رأى .. دينك بيأمرك انك تتحقق وتدور تانى وتشوف كل الآراء ..
ربنا يهدى الجميع
ـــــــــــــــ
ملكة
المشكلة فى ان الفتوى تنفع وللا لأ .. المشكلة إن الناس بدأت تعترض على المصدر الأصلى للفتوى أو الحديت وهو الرسول صلى الله عليه وسلم .. يعنى تعالى نتفق فى ان الحديث صحيح ونحترمه ونتكلم على قدنا .. وبعدين نحلل بقى هل ده ينفع دلوقتى وللا لأ ؟؟ هوه ده الفرق .. ارجو تكون فكرتى وصلت .. منورانى دايما
ـــــــــــــــ
أنا حر
نفس الكلام اللى بكرره .. تعالى نتفق فى ان الحديث صحيح واننا نحترمه احتراما لصاحبه صلى الله عليه وسلم .. وبعدين نتناقش فى تحقيقه عمليا على أرض الواقع
اوعى ما تجيش تانى
منورنى
ـــــــــــــــ
شيكو
ربنا يرحمك ويغفر لك .. مكنتش عارف انى لما ارد متاخر على التعليقات .. يعنى هارد وانت بين غيدين ربنا
اللهم وسع قبرها وهون عليها ولا تحرمنا أجرها
ــــــــــــــ
انتظار مؤقت
أمال احنا وظيفتنا غيه ؟؟؟ مش لازم برضه نبحث ونناقش ونشوف ده بيقول إيه وليه ؟؟ ولازم كمان نبقى فاهمين ليه إثارة الموضوعات والزوبعة دى ؟؟؟
منورانى
ـــــــــــــــ
آدم
النبى لم يأمر الخادمة يا آدم .. اقرى الحديث كويس وبعدين مش عشان الأمر غريب يبقى مش صحيح مش احنا اللى نحدد .. يمكن يكون لوقته أو حدث فردى .. ده اللى أنا باتكلم فيه
ــــــــــــ
muse
مش عارف يعنى إيه تعليقك .. بس ياريت يكونى كلامى واللى أنا عايز اقوله وصلك .. مع خالص تحياتى
ـــــــــــــ
أخيرا
ربنا يكرمكم جميعا على الكلام الجميل اللى كتبتوه ..

Dr.Mohammed Gohary يقول...

ستظل استاذي متشكر جدا علي الموضوع
وربنا يهدي
بس خلاص

غير معرف يقول...

انت والله يا استاذ اشرف بتقول كلام يصعب على امثالنا العمل بيه على اعتبار انت اللى سمحت لنا نرغى ولا ايه؟

غير معرف يقول...

انى اتحول لناقد فنى وكروى ومحلل سياسى وفقيه ووووو حاجات كتيييييير اوى والاقى حد يسمعلى يبقى لازم ابتسم .....فانا فى مصر

غير معرف يقول...

اه..صحيح ..مصر لازم تنبسط ان فيها شاب لديه كاريزما حواريه زى حلاتكجذب عدد كبير من الشباب لحوارات بناءه بس المشكله ان لو انت موهوب دى نعمه من اللهتستحق الاشاده بس انا ملاحظ ان فى ناس موهومه بتحاول تقلدك بس بيطلع كلامها ماسخ يفتقد المعلمه بتاعتك يا ريت تفهمهم انهم يكتفوا بالقراءه بسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس

Unknown يقول...

تمام والله انا ساعات بحس انه كل الناس بقيت شيوخ واديها لك وعك و فى منهم مش حافظ الاخلاص ويعقد يلك برضوا

غير معرف يقول...

Ahaa, its nice discussion about this paragraph at this place at thіs weblog, I havе read аll that, so now me аlsо сommenting here.



My wеb ρage: comparatif ssd

غير معرف يقول...

Generally I do not learn article on blogs, but I would like to say
that this write-up very forced me to check out and do so!
Your writing style has been surprised me. Thanks, very great article.


Have a look at my webpage :: voyance par telephone

غير معرف يقول...

Link exchange is nothing else but it is only placing the other
person's weblog link on your page at proper place and other person will also do similar in favor of you.

Stop by my page; maquillage

غير معرف يقول...

Good post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon on a daily basis.
It's always exciting to read content from other authors and use something from other sites.

Feel free to surf to my website Roland Garros